سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که پیشاپیش رایها تاخت ، درست را از خطا باز شناخت . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :6
بازدید دیروز :4
کل بازدید :36166
تعداد کل یاداشته ها : 14
103/2/7
7:50 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
داود صاحب نظر[103]
پندار ما این است که ما مانده ایم شهدا رفته اند،اما حقیقت آن است که زمانه ما را با خود برده است وشهدا مانده اند این بهترین حرفی است که می توانم از قول سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی دز زابطه با خود بنویسم .

خبر مایه
بایگانی وبلاگ
 
شهادت[4] فروردین 91[2]
پیوند دوستان
 
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی) همرا ه با چهارده معصوم(علیهالسلام) ویارانشان عکس و مطلب جالب و خنده دار موعود هادی قیدار شهر جد پیامبراسلام وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید) چلچراغ شهادت ►▌ استان قدس ▌ ◄ نغمه ی عاشقی جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی .: شهر عشق :. پایگاه اطلاع رسانی سیدمحمدجواد حسینی تبار سایت روستای چشام (Chesham.ir) شیخا ابـــــــــــرار علمدارمظلوم رازهای موفقیت زندگی هدهد عشق پنهان شهید شلمچه گروه اینترنتی جرقه داتکو سرگرمی عشق یعنی ... نم نم باران کبوتر حرم ادبیات عدالت جویان نسل بیدار مذهبی-سیاسی-فرهنگی فرهنگی - مذهبی احساس ابری فهادانــ گمشده یادداشتهای روزانه رضا سروری انتظار منتظَر افسر جنگ نرم بسیج در روستای شیدان مسیر ولایت پرسپولیس بهترین تیم دنیا دو بال پرواز خورشید نی ریز اشتراک گذاری و نشر اینفوگرافیک‌های مختلف عاشق امام زمان (عج) ولایت مداری رویای زیبا ... افسر جنگ نرم /*بلند صلوات*\ عاشقان ولایت عاشورائیان جانم فدای رهبر و آن زمانی که شیعه شدم فــردا

 اشاره به رنگ   قرمز، بین رنگ سفید و سیاه

وی اضافه کرد: خداوند در   این آیه بین رنگ سفید و سیاه رنگ قرمز را بیان کرده و بعد از آن تعبیر «مُّخْتَلِفٌ   أَلْوَانُهَا» را به کار برده است. از این نکته این امر برداشت می شود که در علم   جدید در روانشناسی رنگها سفیدی و سیاهی رنگ نیستند، یکی تمام نور را بازتاب می دهد   می شود سفید و یکی تمام نور را جذب می کند و می شود سیاه، اما در این آیه وقتی به   رنگ قرمز اشاره کرده و پس از آن اختلاف الوان را برداشت می کند برخی اعتقاد دارند که سایر رنگها به نوعی برگرفته از رنگ قرمز است یا رنگ قرمز به نوعی رنگ اصیل رنگ ها است.

شادی بخشی رنگ زرد

مهدی رستم نژاد با اشره به اعجاز قرآن در مطرح کردن بحث رنگ درمانی اظهار داشت: در ارتباط با رنگ خاص قرآن رنگ زرد خالص را بیان می کند، این امر را مطرح کرده است که این رنگ شادی بخش است و این امر در علم جدید ثابت شده است. خداوند در آیه 69 سوره بقره می فرماید: گفتند از پروردگارت بخواه تا بر ما روشن کند که رنگش چگونه است گفت وى مى‏فرماید آن ماده گاوى است زرد یکدست و خالص که رنگش بینندگان را شاد مى‏کند.

وی گفت: رنگ زرد سرور آفرین، آرام بخش، خوشحال کننده، گرم کننده و فزاینده نیرو است و به همین علت گنبدهای زرد مقبره های ائمه را با طلای زرد پوشش می دهند و از این جهت رنگ عرفان و تقدس است. در اینجا قرآن به تأثیربخشی رنگها در روحیه انسان اشاره داشته که می توان آن را اعجاز علمی دانست، چرا که چنین مسئله ای پیش از آن مطرح نشده است.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی گفت: قرآن اشاره های فراوانی به رنگ سبز داشته و از آن با عنوان رنگ گیاهان، لباسهای بهشتی، رنگ زمین، رنگ بهار یاد کرده و امر اشاره ای به بهجت آفرین بودن رنگ سبز در قرآن دارد و می توان از آیه 63 سوره حج و 60 سوره نمل برداشت کرد.

خداوند در آیه 63 سوره حج می فرماید: آیا ندیده‏اى که خدا از آسمان آبى فرو فرستاد و زمین سرسبز گردید آرى خداست که دقیق و آگاه است؛ و در آیه 60 سوره نمل آمده است: آیا آنچه شریک مى‏پندارند بهتر است] یا آن کس که آسمانها و زمین را خلق کرد و براى شما آبى از آسمان فرود آورد پس به وسیله آن باغهاى بهجت‏انگیز رویانیدیم کار شما نبود که درختانش را برویانید آیا معبودى با خداست [نه] بلکه آنان قومى منحرفند.

رنگ قرمز انرژی دهنده است

حجت الاسلام رستم نژاد یادآور شد: رنگ قرمز هم در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است. این رنگ تحریک کننده است و حتی ممکن باعث سردرد شود.

ابوعلی سینا می گوید که سفره قرمز اشتها را زیاد می کند، رنگ قرمز در معالجه آبله موثر است. انرژی دهنده و محرک قوی به شمار می رود و قرآن در ارتباط با این مسئله به کوه ها اشاره کرده است.

در علم زمین شناسی کوه ها مرکز آتشفشان و گرمایی زمین هستند. در ارتباط با کوه ها رنگ قرمز استعمال شده می تواند اشاره به مسئله زمین شناسی باشد که در علم زمین شناسی مورد اشاره قرار گرفته است.

 


  
  

 

حجت الاسلام مهدی رستم   نژاد قرآن پژوه وعضو هیئت علمی جامعة المصطفی در گفتگو با مهر در رابطه با اعجاز   رنگها در قرآن گفت: قرآن در ارتباط با رنگها دوگونه سخن گفته است، یکی تحت عنوان   عناوین کلی چون «لون» ، «الوان» و «صبغه» که گاهی از واژه مفرد و گاهی از جمع   استفاده کرده و گاهی از یک رنگ خاص نام برده که درمیان آن می توان به قرمز، زرد،   سبز آبی، سفید و سیاه و همینطور رنگ کبود اشاره کرد.

وی افزود: در قرآن اشاره بسیار دقیق و لطیفی به رنگ پوست انسانها شده و از آن بعنوان یک آیه و نشانه خداوند تعبیر و از آن در کنار خلقت آسمانها و زمین یاد شده است. خداوند در سوره روم آیه 22 می فرماید: و از نشانه‏هاى [قدرت] او آفرینش آسمانها و زمین و اختلاف زبانهاى شما و رنگهاى شماست قطعا در این [امر نیز] براى دانشوران نشانه‏هایى است.

رستم نژاد گفت: از نگاه علوم جدید پوست بدن انسان با تغییر رنگ خود میزان ویتامین D بدن را متعادل می کند. غیر از تفاوت میان رنگ پوست متفاوت افراد با یکدیگر رنگ پوست انسان ها نیز دارای تغییرات اندکی است که این امر در تنظیم میزان ویتامین D مؤثر است.

تفاوت رنگ ها در قرآن

وی با اشاره به مطرح شدن تفاوت رنگ ها در قرآن اظهار داشت: در قرآن در رابطه با تفاوت رنگ ها در گل ها و میوه ها در سوره نحل آیه 13 فرموده است آنچه را در زمین به رنگ هاى گوناگون براى شما پدید آورد و در این آیه به گوناگونی رنگها نیز اشاره داشته است. قرآن همچنین به گوناگونی و تنوع عسل اشاره داشته است و در آیه 69 با اشاره به زنبور می فرماید: از درون [شکم] آن شهدى که به رنگهاى گوناگون است بیرون مى‏آید در آن براى مردم درمانى است.

اشاره به شفابخشی عسل

وی تصریح کرد: نکته ای که در آیه 69 سوره نحل وجود دارد این است که خداوند بعد از این که اختلاف تنوع رنگها را بیان کرد، خاصیت شفابخشی عسل را نیز مطرح کرده و این امر نشان دهنده نوعی رابطه میان اختلاف رنگها با شفابخشی عسل که می توان آن را از اعجاز قرآن دانست، چرا که در علم جدید ثابت شده است تنوع رنگها در عسل به تنوع عناصر قندی موجود در گیاهان برمی‌گردد.  نوع رنگها را در شفابخشی عسل دخالت داده و این امر را به خود عسل نسبت نداده است.

این قرآن پژوه یادآور شد: نکته دیگری که از این آیه می توان برداشت کرد مسئله رنگ درمانی است که پیش از قرآن در هیچ کتابی مطرح نشده بود. پائولین ویلز از دانشمندان معاصر کتابی درباره «رنگ ها و تأثیرهای درمانی آنها» از بوعلی به عنوان احیاگر مسئله رنگ درمانی دارد، درحالی که قرآن پیش از بوعلی این مسئله را مطرح کرده و اگر بوعلی به آن توجه داشته بی شک از آیات قرآن استخراج کرده است.

حجت الاسلام رستم نژاد با تأکید بر اینکه  قرآن همچنین به اختلاف رنگها در کوه ها اشاره کرده است اظهار داشت: قرآن اشاره کرده است که در کوه ها رگه های رنگی و به تعبیر قرآن جاده های رنگی وجود دارد. قرآن در آیات 27 و 28 می فرماید: آیا ندیده‏اى که خدا از آسمان آبى فرود آورد و به [وسیله] آن میوه‏هایى که رنگهاى آنها گوناگون است بیرون آوردیم و از برخى کوهها راهها [و رگه‏ها]ى سپید و قرمز به رنگهاى مختلف و سیاه پر رنگ [آفریدیم]؛ و از مردمان و جانوران و دامها که رنگهایشان همان گونه مختلف است [پدید آوردیم] از بندگان خدا تنها دانایانند که از او مى‏ترسند آرى خدا ارجمند آمرزنده است.