حجت الاسلام مهدی رستم نژاد قرآن پژوه وعضو هیئت علمی جامعة المصطفی در گفتگو با مهر در رابطه با اعجاز رنگها در قرآن گفت: قرآن در ارتباط با رنگها دوگونه سخن گفته است، یکی تحت عنوان عناوین کلی چون «لون» ، «الوان» و «صبغه» که گاهی از واژه مفرد و گاهی از جمع استفاده کرده و گاهی از یک رنگ خاص نام برده که درمیان آن می توان به قرمز، زرد، سبز آبی، سفید و سیاه و همینطور رنگ کبود اشاره کرد.
وی افزود: در قرآن اشاره بسیار دقیق و لطیفی به رنگ پوست انسانها شده و از آن بعنوان یک آیه و نشانه خداوند تعبیر و از آن در کنار خلقت آسمانها و زمین یاد شده است. خداوند در سوره روم آیه 22 می فرماید: و از نشانههاى [قدرت] او آفرینش آسمانها و زمین و اختلاف زبانهاى شما و رنگهاى شماست قطعا در این [امر نیز] براى دانشوران نشانههایى است.
رستم نژاد گفت: از نگاه علوم جدید پوست بدن انسان با تغییر رنگ خود میزان ویتامین D بدن را متعادل می کند. غیر از تفاوت میان رنگ پوست متفاوت افراد با یکدیگر رنگ پوست انسان ها نیز دارای تغییرات اندکی است که این امر در تنظیم میزان ویتامین D مؤثر است.
تفاوت رنگ ها در قرآن
وی با اشاره به مطرح شدن تفاوت رنگ ها در قرآن اظهار داشت: در قرآن در رابطه با تفاوت رنگ ها در گل ها و میوه ها در سوره نحل آیه 13 فرموده است آنچه را در زمین به رنگ هاى گوناگون براى شما پدید آورد و در این آیه به گوناگونی رنگها نیز اشاره داشته است. قرآن همچنین به گوناگونی و تنوع عسل اشاره داشته است و در آیه 69 با اشاره به زنبور می فرماید: از درون [شکم] آن شهدى که به رنگهاى گوناگون است بیرون مىآید در آن براى مردم درمانى است.
اشاره به شفابخشی عسل
وی تصریح کرد: نکته ای که در آیه 69 سوره نحل وجود دارد این است که خداوند بعد از این که اختلاف تنوع رنگها را بیان کرد، خاصیت شفابخشی عسل را نیز مطرح کرده و این امر نشان دهنده نوعی رابطه میان اختلاف رنگها با شفابخشی عسل که می توان آن را از اعجاز قرآن دانست، چرا که در علم جدید ثابت شده است تنوع رنگها در عسل به تنوع عناصر قندی موجود در گیاهان برمیگردد. نوع رنگها را در شفابخشی عسل دخالت داده و این امر را به خود عسل نسبت نداده است.
این قرآن پژوه یادآور شد: نکته دیگری که از این آیه می توان برداشت کرد مسئله رنگ درمانی است که پیش از قرآن در هیچ کتابی مطرح نشده بود. پائولین ویلز از دانشمندان معاصر کتابی درباره «رنگ ها و تأثیرهای درمانی آنها» از بوعلی به عنوان احیاگر مسئله رنگ درمانی دارد، درحالی که قرآن پیش از بوعلی این مسئله را مطرح کرده و اگر بوعلی به آن توجه داشته بی شک از آیات قرآن استخراج کرده است.
حجت الاسلام رستم نژاد با تأکید بر اینکه قرآن همچنین به اختلاف رنگها در کوه ها اشاره کرده است اظهار داشت: قرآن اشاره کرده است که در کوه ها رگه های رنگی و به تعبیر قرآن جاده های رنگی وجود دارد. قرآن در آیات 27 و 28 می فرماید: آیا ندیدهاى که خدا از آسمان آبى فرود آورد و به [وسیله] آن میوههایى که رنگهاى آنها گوناگون است بیرون آوردیم و از برخى کوهها راهها [و رگهها]ى سپید و قرمز به رنگهاى مختلف و سیاه پر رنگ [آفریدیم]؛ و از مردمان و جانوران و دامها که رنگهایشان همان گونه مختلف است [پدید آوردیم] از بندگان خدا تنها دانایانند که از او مىترسند آرى خدا ارجمند آمرزنده است.